lauantai 14. toukokuuta 2016

Hallitus otti kantaa koulutuskuntayhtymään liittymiseen

Kuluneen vuoden aikana lukion oppilaskunnan hallitus on useaan otteeseen saanut tutustua koulutuskuntayhtymä Novidaan siirtymiseen. Oppilaskuntaa pyydettiin kirjoittamaan kommentti aiheesta korkeampia tahoja varten. Virallinen kannanotto kirjoitettiin hanketta valmistelleen työryhmän raportin pohjalta hieman ennen joulua. Tehtävä osoittautui kuitenkin hieman odotettua ongelmallisemmaksi, sillä kysymällä aiheesta enemmän tietäviltä tai raporttia lukemalla oli käytännön vaikutuksista lukio-opintoihin lähes mahdoton saada selvää.


Heti tammikuussa opettajat ja oppilaat saivat yllättyä luettuaan Novidan nettisivuilta yllättävän uutisen siitä, kuinka lukion vuoden aikana muuttaa Turuntielle. Vaikka muutto ei suunnitellussa aikataulussa oteudukaan, sai uutinen kyseenalaistamaan sen, kuinka huolella lukiota koskevia suunnitelmia valmistellaan opettajien ja oppilaiden tietämättä.  Helmikuussa järjestetyssä tapaamisessa Novidan johtajan Antti Virtasen kanssa osaan kysymyksistä saatiin selkeä vastaus.


Mahdollisuuden ottaa kantaa Novidaan siirtymiseen oppilaskunta sai vielä Loimaan lehden otettua yhteyttä hallitukseen. Toimittajan suorittamasta haastattelusta tehtiin kainalojuttu artikkeliin, jossa opetusministeri Sanni Grahn-Laasosta kuultiin mm. koulutuskuntayhtymistä.



Loimaan lukion oppilaskunnan kannanotto lukion siirtymisestä koulutuskuntayhtymän alaisuuteen



Loimaan lukion oppilaskunta ei pidä lukiotoiminnan siirtämistä Loimaan kaupungilta Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymälle tarpeeksi perusteltuna. Tämä näkemys perustuu asiaan perehtyneiltä ihmisiltä saatuun kirjalliseen ja suulliseen informaatioon.


Loimaan lukion opiskelijat saivat luettavakseen lukiotyöryhmän laatiman raportin koulutuskuntayhtymään liittymisestä. Lisäksi oppilaskunta on kahteen otteeseen saanut kuulla asiasta työryhmään kuuluvilta henkilöiltä. Olemme yrittäneet saada selville sekä raportista että kyselemällä uudistuksen käytännön vaikutuksia lukio-opiskeluun. Tehtävä on osoittautunut mahdottomaksi, koska kysymyksiimme ei ole tyhjentävästi vastattu eikä raporttikaan tuo esille konkreettisia vaikutuksia lukiolaisen arkeen ja opiskeluun. Erityisesti juuri nämä käytännön vaikutukset ovat huolenaiheemme.


Pelkäämme muun muassa, että uudistus saattaisi vaikuttaa lukion jaksotukseen. Tällä hetkellä lukiossa on viisi jaksoa vuodessa, kun taas ammatillisissa oppilaitoksissa on neljä. Mikäli koulut yhdistettäisiin, saatettaisiin joutua tilanteeseen, jossa jompikumpi oppilaitos joutuisi vaihtamaan käytäntöjään. Koska ehdotetussa koulutuskuntayhtymässä on useita ammatillisia oppilaitoksia ja vain yksi lukio, on perusteltua pelätä, että juuri lukion jaksosysteemi jouduttaisiin uusimaan. Viiden jakson järjestelmä on kuitenkin lukiossamme ylioppilaskirjoitusten kannalta paras vaihtoehto, sillä siinä kertauskurssit asettuvat opiskelujen kannalta otollisimmin. Mikäli muutos tapahtuisi, pelkäämme opiskelun hankaloituvan ja sitä kautta ylioppilaskirjoitusten tulosten huononevan.


Raportissa kerrotaan paljon siitä, kuinka lukion tulisi kehittyä sellaiseen suuntaan, joka palvelee Suomen tulevaisuudessa suurimpia aloja, kuten esimerkiksi biotaloutta ja terveysteknologiaa. Oppilaskunnan mielestä koulutuskuntayhtymään liittyminen ei ole paras keino uudistaa lukio-opiskelua edellä mainitulla tavalla. Lukion tehtävä on muun muassa valmistaa jatko-opintoihin, joissa opiskelijoita koulutetaan juuri näille aloille, jotta saadut tulokset olisivat mahdollisimman hyviä. Huolemme on, että uudistus hajauttaa opiskelua liiaksi ja heikentää opintojen tasoa.


Emme siis usko, että Loimaan lukion säilyminen kaupungin alaisena estäisi lukiokoulutuksen uudistumista, vaan tekisi sen turvallisemmalla tavalla, kuin jos lukio kuuluisi koulutuskuntayhtymään. Koska koulutuskuntayhtymään kuuluisi lukion lisäksi ainoastaan ammatillisia oppilaitoksia, kyseenalaistamme sen, että uudistuksen vaikutukset olisivat hallittuja juuri lukion näkökulmasta.


Raportissa puhutaan paljon ennakkoluulottomasta kokeilusta ja riskien otosta. Tässä tapauksessa riskejä ei kuitenkaan kannata ottaa, sillä konkreettisista eduista tai haitoista ei ole selvyyttä. Näin ollen riskit ovat suuremmat kuin mahdolliset hyödyt, joita esimerkiksi raportista ei löydy.


Mikäli tekstissämme on asiavirheitä tai väärin ymmärrettyjä kohtia, johtuvat ne yksinkertaisesti saamamme informaation vaikeaselkoisuudesta, siinä olevan faktan vähyydestä sekä sen muista puutteista. Kaiken mainitsemamme perusteella emme siis kannata Loimaan lukion siirtymistä Loimaan kaupungilta koulutuskuntayhtymän alaisuuteen.

Vanamo Kupila 2A

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti